Jan Eriksson

- 2003

 

 

Nedanstående text skrevs 1986 och återges här utan senare ändringar.

 
                                    

                                                                                      

 

 

 

Svensk försvarsdoktrin på 1980-talet ur pacifistisk synvinkel

 

Innehåll

 

Svensk försvarsdoktrin

Risk för kärnvapenkrig

Ett isolerat anfall

Gerillaförsvar

Vårt sårbara samhälle

Våra liv

Vår frihet

Gränsen för friheten

Litteratur

 

 

 

I ett konventionellt storkrig i Europa kan Sverige komma att dras in som flank- eller genomgångsområde i samband med större operationer på väg mot strategiskt viktigare mål. I detta läge kommer dock det angripande blocket att vara så upptaget av det andra blocket, att det bara kan sätta in en mindre del av sina resurser mot Sverige. Ett starkt svenskt försvar kommer då att verka avskräckande och  - om så krävs – kunna slå tillbaka ett invasionsförsök. Det skall i varje fall ”kosta mer än det smakar” att angripa oss.

 

Så ser svensk försvarsdoktrin ut.

 

Resonemanget förutsätter nu att detta storkrig mellan supermakterna inte trappas upp till ett kärnvapenkrig. (Såtillvida man inte tror på begränsade kärnvapenkrig.) Från olika håll har framförts kritik där man menar att ett konventionellt världskrig med nödvändighet kommer att trappas upp till kärnvapenkrig. Frank Barnaby, f d chef för Stockholms internationella fredsforskningsinstitut (SIPRI), menar exempelvis i sin bok ”Kärnvapen? Nej!” att den konventionella möjligheten kan uteslutas.

 

Följande argument brukar anges för att kärnvapenavskräckningen inte kommer att fungera när ett världskrig väl brutit ut.

 

·         Det finns idag omkring 10 000 taktiska kärnvapen i Europa. Dessa kärnvapen finns integrerade i de konventionella styrkorna. Tröskeln för insättande av kärnvapen är låg i och med att det idag finns kärnvapen med mindre sprängkraft än de största konventionella vapnen. Det finns idag taktiska kärnvapen i form av kärnvapenbestyckade granatkastare, landminor osv. Skillnaden mellan kärnvapen och konventionella vapen suddas ut. Neutronbomben är ett annat exempel. (Man kan också minnas att brandbombningarna av Tokyo krävde fler dödsoffer än atombomberna mot Hiroshima och Nagasaki sammantaget.)

 

·         För att i ett krig öka avskräckningen finns det risk för att beslutsprocessen för insättande av kärnvapen kommer att delegeras ut till de enskilda divisionscheferna (med allt vad detta innebär av risk för felbedömningar osv)

 

·         USA (NATO) har sagt sig vara berett att vara först med att ta till kärnvapen om man kommer i ett trängt läge. Sovjet har sagt att man aldrig kommer att vara först med att ta till kärnvapen, men kommer de verkligen att ge upp om de hamnar i ett trängt läge, utan att använda sina effektivaste vapen? Hur ser det krigsfall ut där inte endera parten förr eller senare känner sig tvingad att ta till kärnvapen?

 

·         Även om USA mot all förmodan skulle acceptera en ockupation av Europa – skulle också Frankrike med sin oberoende kärnvapenstyrka acceptera detta?

 

·         Tanken om förstaslagsförmåga finns också hela tiden i bakgrunden: Tanken att man i ett enda anfall kan slå ut så stor del av motståndarens strategiska kärnvapen att dennes andraslagsförmåga i det närmaste elimineras. Det gäller bara att vara först…

 

·         Kommer man verkligen, när man har tappat kontrollen om händelserna så att det gått så långt som till världskrig, att begränsa sig till att bara använda sina ”humana” (konventionella) vapen?

 

 

*  *  *

 

 

Hur stor är då risken att vi kan bli utsatt för ett isolerat anfall från någon av stormakterna? Ett angrepp som inte behöver vara en del av ett världskrig och alltså inte heller behöver utveckla sig till kärnvapenkrig.

 

Detta beror naturligtvis på vilken politisk syn man har på stormakterna (och på hur strategiskt viktigt man anser att Sveriges läge är). Är Sovjet en imperialistisk stormakt som strävar efter världsherravälde? Eller känner sig ryssarna omringade av det aggressiva väst och försvarar enbart de intressen man redan har? Skulle de i själva verket vilja använda de enorma resurser de lägger på rustningar (och krig), till ”inre uppgifter”, ex lösa sina ekonomiska problem? Skulle man vara beredd att riskera ett världskrig för vinsten att ockupera Sverige? (Sverige är inte Afghanistan) Amerikanerna skulle kanske inte ingripa för att försvara Sveriges frihet – men för att hålla världskommunismen tillbaka?

 

Behöver man verkligen ockupera Sverige för att säkra östersjöutloppen? Räcker det inte med Danmark, förutsatt att Sverige står neutralt? Skulle det inte vara betydligt enklare att genomföra en kombinerad flyg/flottoperation om man vill inta baserna i Nordnorge, än att gå landvägen över det svårgenomträngliga Nordkalottområdet?

 

Ur Svenska freds- och skiljedomsföreningens försvarspolitiska program från 1982:

 

”Sovjetunionen fick i stor utsträckning sina europeiska säkerhetsproblem lösta i och med omdaningen av europakartan efter andra världskriget. De östeuropeiska stater som genom historien tjänat som infallsportar för fälttåg i Sovjet fungerar nu som en sovjetisk säkerhetszon. Detta arrangemang finns bekräftat i WTO och i VSB-avtalet med Finland. Följande händelser i efterkrigstidens Europa ger en fingervisning om hur Sovjetunionen betraktar sina europeiska säkerhetsproblem:

 

-          Sovjet ingrep militärt i Ungern 1956 och i Tjeckoslovakien 1968, när man fruktade att händelseutvecklingen där skulle leda till att länderna drog sig ur WTO.

 

-          Däremot försökte man inte hindra att Jugoslavien drog sig ur KOMINFORM 1948 eller att Albanien lämnade WTO efter 1960.

 

-          1954 lämnade Sovjet tillbaka Porkala till Finland och 1955 drog man sig tillbaka från Österrike, trots att den internationella situationen var betydligt mera spänd då än vad den är nu.

 

Sovjetunionen har alltså under efterkrigstiden agerat för att behålla sin östeuropeiska säkerhetszon, men knappast för att utvidga den. NATO har respekterat Jaltaavtalet och undvikit att intervenera när Sovjet ingripit militärt i gränsstaterna. Det verkar inte orimligt att dessa  förhållanden kommer att bestå inom överskådlig framtid. I så fall är det knappast troligt att Sovjet kommer att anse sig nödsakad att ändra på blockgränserna för att öka sin säkerhet.”

 

Men låt oss utgå från att sannolikheten att för att vi kan bli utsatta för ett isolerat angrepp ändå är så stor att det är politiskt värt att förbereda sig för detta (och att förekomsten av ett militärt försvar inte ökar sannolikheten för ett anfall).

 

Om nu en stormakt påbörjade ett isolerat anfall och satte in hela sin styrka mot oss, skulle vi inte kunna stå emot ett invasionsförsök och knappast ens kunna fördröja en ockupation.

 

Borde vi då alltså inte avskaffa vårt invasionsförsvar och istället omgruppera till ”fria kriget”, ett mer renodlat gerillaförsvar? Besegrade inte Vietnams folk världens största krigsmakt? Kämpar inte det afghanska folket förtjänstfullt mot övermakten?

 

Ett gerillaförsvar är möjligt i länder som Vietnam eller Afghanistan. Bondesamhällen, agrarsamhällen. Men i ett land som Sverige med vår samhällsstruktur är en gerillakamp knappast möjlig. Vi lever i ett urbaniserat, centraliserat och tekniskt mycket utvecklat samhälle. Detta innebär också att vi lever i ett mycket sårbart samhälle. Under andra världskriget fanns exempelvis möjlighet att elda de allra flesta hus med ved. Idag är läget annorlunda...

 

Erni & Ola Friholt beskriver i sitt bidrag till antologin ”Rörelserna” (Akademilitteratur 1984. Red Galtung/Friberg) hur vår ökade sårbarhet påverkar vår försvarsförmåga:

 

”Krisen drabbar ett samhälle som är starkt specialiserat, mekaniserat och energiberoende. Dess funktioner drivs av elström som produceras i ett fåtal jätteanläggningar som förbundits med varann och med konsumenterna av ett fåtal högspänningsledningar som var för sig utgör mastodontanläggningar dragna genom naturen. Näringslivet är specialiserat och inriktat på exportmarknaden. Ett exempel är bilindustrin som dels importerar komponenter, dels får dem från hela serier av inhemska underleverantörer. Halvfabrikat, råvaror och färdiga produkter transporteras per landsväg, järnväg, båt eller flyg. Transportnätet och processindustrierna är beroende av jämn tillgång på främst el och oljeprodukter. Framställning av baslivsmedel som bröd, mjölk, ost, smör, fjäderfä m m är starkt centraliserad och beroende av energi i form av olja, el och importerade foderkoncentrat. De få bagerierna, mejerierna, slakterierna etc måste nå ut till konsumenterna via landsvägstransporter, vilket betyder att huvuddelen av vår dagliga föda ständigt befinner sig på vägarna, som i sin tur är beroende av underhåll och vädrets makter.

 

Räkenskap och planering ligger på datanät. Dricksvatten och avloppsvatten måste pumpas till och från bostadsområden som placerats långt från naturlig tillgång på vatten. Telefonnätet spelar en central roll i fördelning av livets nödtorft, arbetskraft m m.

 

I ett krigstillstånd skulle detta känsliga system snabbt kunna försättas i kaos. En fiende med precisionsvapen eller specialiserade sabotagegrupper skulle snabbt kunna hindra oss att utföra produktivt arbete, klara vår matförsörjning, hålla bostäderna varma etc. Våra möjligheter att uppskatta begrepp som frihet och demokrati blir då teoretiska.”

 

”Låt oss göra det tvivelaktiga antagandet att Sverige skulle bli ockuperat av en yttre fiende. I dagens samhälle skulle en ockupationsmakt kunna kontrollera Sverige genom att sätta sig i de tre storstadsregionerna, besätta TV och radio, de största tidningarna, förvaltningar, datacentraler och telecentraler. Med dessa hjärtnerver i sin hand kan en ockupationsmakt styra tillgången på mat, energi, nyheter, pengar m m. Eller också kan han strypa detta i sådan utsträckning att det mesta av samhällets funktioner lamslås.

 

Om vi antar att Sverige har ett militärt konventionellt försvar  som försöker hindra en ockupation, bör fienden rimligen (som nämnts ovan) inrikta sig på att mörklägga landet och skapa kaos i försörjningen genom att spränga elnät, tele- och datanät. När frysboxarna tinar och avloppsvattnet tränger in i bostäderna uppstår sannolikt risk för både svält och epidemier. Att bygga upp ett parallellt reservnät för alla samhällsfunktioner skulle vara så dyrt att det vore bättre att decentralisera hela samhället direkt. Då måste en ockupationsmakt sätta sig i varje by och varje stad för att kunna kontrollera landet och styra befolkningen. Då skulle fienden själv bli oerhört sårbar, utsatt för moralisk påtryckning och moraliskt underläge…”

 

Nu kan man emellertid invända att vi naturligtvis måste skapa ett mindra sårbart, decentraliserat samhälle, med högre grad av självförsörjning. Men även detta samhälle måste ju försvaras.

 

Här kommer man då in på de moraliska argumenten mot militärt försvar.

 

Vad är det vi vill försvara?

 

Våra liv?

 

Ett militärt försvar kan inte försvara våra liv. Ju starkar militärt försvar vi har, desto fler dödsoffer kommer att krävas på vår egen sida. Är man rädd om sin frus eller sina barns liv skall man inte välja militärt försvar. I första världskriget var 5% av de dödade civila. I andra världskriget var siffran 48%. I Koreakriget 84%. I Vietnam 90%. I det pågående inbördeskriget i Libanon beräknas 97% av de dödade vara civila. ”Det är faktiskt redan nu i händelse av krig säkrare att vara soldat än att vara civilist.” (Frank Barnaby)

 

Är det vår natur och kultur vi vill försvara?

 

Samma svar där. Ju starkare militärt försvar, desto större förödelse… Kyrkor, museer, ängar, åkrar, skogar, sjöar, fjäll…

 

Än friheten då?

 

Jo, men har man för friheten rätt att göra vad som helst?

 

Kanske anser vi oss ha rätt att döda en annan människa. Men kan vi också acceptera det massdödande som ett krig innebär? Kanske anser vi oss ha rätt att döda ”skyldiga” människor, men inte ”oskyldiga”. Men vem är ”skyldig” i ett krig? Kan man begära av en rysk soldat att han skall vapenvägra? I Sovjet finns ingen möjlighet att göra vapenfri tjänst.

 

Har man rätt att döda ett barn om det är nödvändigt för att nå friheten? Och vapenutvecklingen har ju medfört att man idag ofta inte bara dödar förtryckaren, utan också hans barn. Som Trotskij skrev redan 1938: ”Inbördeskriget är den allvarligaste formen av krig. Det är otänkbart inte bara utan våld gentemot tredje part utan också, med den teknik som man har nu, dödandet av gamla män, kvinnor och barn.” (Kanske finns det en moralisk skillnad mellan att – å ena sidan – direkt rikta en aktion mot ett barn, och – å andra sidan – att barnet dör som en kalkylerad bieffekt av att man vill döda förtryckaren? Jag vet inte, men för det dödade barnet blir nog inte skillnaden så stor.)

 

Den  militär som inte accepterar tortyr eller fällandet av en atombomb som medel för att nå friheten, accepterar därmed att det finns gränser för vad vi har rätt att göra mot våra medmänniskor, oavsett hur goda våra syften kan vara. På samma sätt menar pacifisten att det massdödande ett modernt krig innebär, aldrig kan rättfärdigas. Då är gränsen sedan länge överskriden. Och då måste man välja andra vägar…

 

 

Litteratur                                                                                                                                                                                                                                                         

Svenska fred- och skiljedomsföreningen: ”Unilateralism – en strategi för nedrustning” i ”Andra åsikter om säkerhetspolitik” (SFSF 1985)

 

”Ett försvarspolitiskt program för fred” (SFSF 1982)

 

 

                                                               1986-10-12

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             Upp

 

                                                                                                             Tillbaka till Pacifism, moral och kärnvapen

                                                                                      

                                                                                                             Hem